Denegació petició autorització ús excepcional de l’oxadiazon (Ronstar)

S’informa que des del Departament d’Agricultura ens comuniquen la resposta del Ministeri D’Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) sobre la denegació definitiva a la petició d’autorització d’ús excepcional de l’herbicida oxadiazon (RONSTAR) per a les zones arrosseres de Catalunya.

En conseqüència des de Sanitat Vegetal del DARP han iniciat els tràmits per a ampliar l’autorització d’ús excepcional del Loyant i el Propanil a Catalunya. Per part de la Comunitat General s’anirà informant quan disposem de qualsevol novetat.

Veure PDF

Treballs de manteniment del Canal per tenir-ho tot a punt a la segona quinzena d’abril

La situació actual ens obliga a extremar les mesures de precaució treballant en grups reduïts, que cobreixen zones d’un o dos kilòmetres

Des de fa unes setmanes estem treballant, com fem cada any per aquestes dates, en els treballs de manteniment i reparació del Canal, per tenir-ho tot a punt de cara a la nova temporada de reg, que tenim previst iniciar a partir de la segona quinzena d’abril. Les conseqüències del temporal Glòria van endarrerir l’inici de les tasques de manteniment uns 20 dies ja que vam estar netejant amb aigua dolça algunes de les finques que havien estat inundades per l’aigua del mar.

Com és habitual, els treballs se centren en la revisió de totes les tanques, en la neteja de les portes i portelles, en la reparació de juntes malmeses…. Així com en preparar la regulació de la quantitat d’aigua necessària per a cada tram.

Aproximadament unes 100 persones estem treballant en les tasques de reparació i manteniment, que es reparteixen entre els 70-80 kilòmetres del canal principal i els 500 de les exèquies secundaries. El moment actual afectat pel Covid19 ens ha obligat a extremar les precaucions per tal d’evitar els possibles contagis. La nostra tasca no es pot aturar, ja que es indispensable que els agricultors puguin preparar els seus conreus, però tampoc podem posar en risc la nostra salut. Per això, aquest any, les persones que integren els equips de manteniment i reparació ho fan en grups reduïts de màxim 3 persones que cobreixen trams d’entre un i dos kilòmetres.

L’any actual està resultant difícil, però seguim treballant amb el màxim compromís, tot i les dificultats a les quals ens enfrontem. Abastir d’aigua de la millor qualitat a la nostra comunitat de regants és el nostre gran objectiu, i no escatimarem esforços per tal de garantir que els agricultors puguin desenvolupar la seva tasca de la millor manera possible.

Seguim Treballant

Portem diversos mesos afrontant situacions molt complicades. A principis d’any ens vam veure afectats per les nefastes conseqüències del temporal Glòria i després d’algunes setmanes, quan semblava que ens podíem començar a recuperar dels danys ocasionats i tornar a una certa normalitat, gairebé sense temps, vam estar immersos en la crisi de l’Covid19 . Evidentment, no són temps fàcils.

Tot i això, al març, i sota estrictes mesures de protecció prescrites per la situació, vam iniciar els treballs de manteniment per posar a punt els canals, i emprendre la nova temporada de reg. Ens sentim satisfets de la feina feta i agraïm l’esforç de totes les persones implicades, que han possibilitat la posada a punt de totes les nostres infraestructures.

La gestió administrativa de l’entitat s’ha dut a terme mitjançant el teletreball, per la qual cosa s’ha pogut mantenir el funcionament de la mateixa sense cap tipus de problema. L’adaptació de la CGRCDE a les noves tecnologies ens ha facilitat la feina a distància.

Mitjançant internet s’han fet totes les reunions de les Juntes Permanents i de Govern, a més de participar en les convocatòries de les entitats on està representada la nostra Comunitat.

És evident que, en els últims mesos, s’han paralitzat els contactes que teníem oberts amb els representants de totes les administracions públiques que, lògicament, han centrat els seus esforços en la pandèmia i en la cruel crisi sanitària que ens ha afectat.

Ara hem de seguir treballant i no deixar-nos portar pel desànim; entre tots, superarem la situació malgrat les dificultats. No obstant això, cal insistir en les nostres demandes perquè es duguin a terme les inversions que necessita el Delta. No perdem de vista el nostre objectiu, ja que seguim reivindicant que el Delta precisa actuacions urgents. En les pròximes setmanes reprendrem la iniciativa per a sol·licitar totes les solucions que hem anat debatent en els últims mesos, i que haurien de començar a implementar-se al més aviat possible.

La Junta de Govern

Entrevista a Joan Queral. President Zona Poblenou

«Des de fa 30 anys el preu de l’arròs es manté, no ha experimentat cap increment»

Joan Queral ostenta la presidència de la zona del Poblenou des de fa quatre anys i, recentment, ha estat escollit de nou com a màxim dirigent de la zona, la qual cosa el mantindrà en el càrrec durant els propers quatre anys. Vinculat al territori per tradició familiar es dedica al conreu de terres d’arròs.

Quina és la principal activitat de la zona que presideix?

Tradicionalment, a la nostra zona ens hem dedicat principalment al conreu de l’arròs. No obstant això, en els últims anys el turisme ha experimentat un gran creixement, la qual cosa ha contribuït a diversificar i dinamitzar el Poblenou.

Com distribueix l’arròs que produeixen en les seves terres?

En el nostre cas formem part de la cambra arrossera, nosaltres lliurem allà la collita i ells s’encarreguen de la distribució. Precisament, respecte a la distribució de l’arròs, tenim un problema important. Des de fa 30 anys el seu preu es manté, no ha experimentat cap increment. Per a nosaltres suposa un greu inconvenient que posa en perill la viabilitat de del conreu ja que, en contrapartida, el preu dels abonaments o maquinària sí que puja cada any.

L’actualitat al Delta a les últimes setmanes passa per les conseqüències del temporal Glòria. Com ha afectat a la seva zona?

Ens ha afectat bastant. El temporal no ha estat especialment virulent als nostres camps, però ha deixat molt tocada la guarda marina, la qual cosa suposa un gran problema per a nosaltres, ja que si no es soluciona ràpidament, ens impedirà començar la campanya en bones condicions. Estem esperant els diners que ens va prometre el govern per poder actuar. Tenim dos trams especialment afectats, i ens resulta impossible assumir la inversió que seria necessària per a reparar els danys ocasionats.

Més enllà del temporal. Què pensa de la situació de Delta?

Tots coincidim que la situació és preocupant. No ens podem permetre esperar més temps i fer plans a mig o llarg termini, es requereix una intervenció immediata. Portem massa anys debatent sobre el que s’ha de fer, i ha arribat el moment d’actuar. No tenim opció. Actualment, si no és a base de bombeig, l’arròs pràcticament no es pot conrear, per tant, o ens protegim de la mar o la nostra activitat té els dies comptats.

Finalment, com s’imagina el Delta d’aquí a uns anys?

M’agradaria que el Delta es mantingués, com a mínim, tal com està actualment. És un territori preciós, amb una gran diversitat i, entre tots, hem de ser capaços de preservar-lo.

 

Dates tancament Canal d’Alimentació 2020

 

Segons acord de la Junta de Govern celebrada el dia 25 de febrer, les dates de tancament del Canal d’Alimentació, per realitzar el manteniment anual són: 

Tancar de l’1 al 6 de març, fins obrir el Canal del 4 al 9 d’abril de 2020.

Reunió de treball entre la Taula de Consens i el MITECO per avançar en l’estratègia d’adaptació del Delta al canvi climàtic

 

A la trobada es va remarcar la necessitat d’actuar sobre zones d’especial vulnerabilitat i incorporar la gestió de sediments fluvials

El dimarts 13 d’octubre, Xavi Curto i Rafa Sánchez, portaveu i tècnic de la Taula de Consens respectivament, es van reunir a Madrid amb representants del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITECO), per tal de repassar les actuacions realitzades per part del Ministeri i fer un primer avançament de l’Estratègia de Protecció del Front Litoral del Delta, que actualment es troba en procés d’elaboració.

El plantejament de l’estratègia d’actuació estarà finalitzada el desembre, un any desprès que fora adjudicada la seva redacció al CEDEX. A grans trets, els representants de la Taula de Consens vam remarcar la necessitat d’actuar sobre zones d’especial vulnerabilitat a través de la Direcció General de la Costa i del Mar, i la incorporació de la gestió de sediments fluvials per part de la Direcció General de l’Aigua (DGA).

Des de la Taula de Consens considerem que s’ha de fer un desplegament d’actuacions distribuïdes cronològicament, com a estratègia general per a l’adaptació del Delta al canvi climàtic. Així, a curt termini, es contempla un augment de la protecció de les zones del Trabucador, Buda i el litoral nord amb mecanismes de reubicació de sorres. Mentre que a mitjà termini, es preveu la mobilització de sediments fluvials, una vegada s´hagin efectuat per part de la DGA tots els procediments necessaris per a la seva implementació. També, a mitjà termini, s’hauria d’establir el sistema d’aiguamolls en la rere-duna per completar el sistema natural de protecció.

Durant la trobada es van comentar, al director general de Biodiversitat, algunes qüestions relacionades amb l’estat ecològic de les badies, llacunes i espècies en situació de conservació prioritària, així com les possibilitats de millora en el context del Pla Hidrològic de l’Ebre.