Tot a punt per a la nova temporada: Finalitzen els treballs de manteniment del Canal

 

Durant els primers quatre mesos de l’any hem estat treballant en el manteniment delcanal, per tal de tenir-ho tot preparat per a la nova temporada. Les feines realitzades han consistit en la posada a punt dels, aproximadament, 400 km. de la xarxa de reg i els 600 km. de la xarxa de desguassos.

En els treballs d’aquest any hi han participat un centenar de persones, entre les quals es troben els 30 treballadors de l’entitat. Donada la situació que ens afecta, en els últims mesos hem adequat i extremat el treball a les mesures de seguretat.

Des dels serveis tècnics de la comunitat s’han planificat, organitzat, valorat i controlat les tasques de manteniment de les diferents infraestructures de la Comunitat: caselles, xarxa de reg, ponts, camins, estacions de bombeig i reixes autonetejants, per tal donar el millor servei a la nostra activitat.

Així mateix,s’ha fet la conservacióde la xarxa de camins de servei que tenim adjacents als canals de reg, on s’eliminen les herbes i es preparen per poder circular correctament, un cop es solta l’aigua.

En el nostre taller han fet la cura i reparacions de les estacions de bombeig, que tenim per a desaiguar.

Quant els desaigües estan eixuts, es fa el control mecànic de les herbes is’esllaquen, adequant elstalussos i preparant-los per a la solta d’ aigua.

Per últim, hem treballat conjuntament amb les diferents administracions de l’Estat i de la Generalitat, en la supervisió de projectes de construcció que es duen a terme a la nostra superfície de reg. D’aquesta manera assegurem que les obres que s’executen, estiguin adaptades a les nostres necessitats.

Encara que, en aquests moments, estem vivint una situació molt delicada, la CGRCDE ha posat tot el personal i recursos al seu abast perquè els treballs d’aquesta campanya es realitzin amb tota normalitat i puguem obtenir uns resultats profitosos.

Després del temporal, ens toca posar-nos a treballar

 

El proper dia 29 farem un pas més per aconseguir el nostre objectiu i reclamar enèrgicament la implicació de les administracions pertinents

Les conseqüències del temporal Glòria han estat nefastes per al Delta de l’Ebre, però després de la tempesta, em de treballar per aconseguir minimitzar en el menor temps possible tots els danys ocasionats. No serà una tasca fàcil, però un cop més, hem d’unir forces i, entre tots, trobar solucions als problemes.

A consecuencia del temporal, els mitjans de comunicación han focalitzat el seu interès mediàtic en el nostre territori. Durant tots aquests dies han estat innombrables els programes de televisió i ràdio; les notícies en premsa escrita i internet abordaven la nostra realitat. Molts de nosaltres hem tingut ocasió d’explicar als mitjans la situació i reclamar actuacions immediates en benefici de Delta. Així mateix, tant el president de la Generalitat, Quim Torra, com el de el govern espanyol, Pedro Sánchez, han coincidit a mostrar la seva consternació i en la necessitat de solucions urgents al Delta de l’Ebre.

No deixa de ser trist que, per atreure l’atenció dels mitjans de comunicació i de les administracions, hàgim hagut de trobar-nos davant aqueta situació tan devastadora com la viscuda durant els últims dies, però no podem perdre l’ocasió d’aprofitar l’interès mediàtic a favor del que venim reclamant des de fa molt temps.

El proper dia 29 farem un pas més per aconseguir el nostre objectiu i reclamar enèrgicament la implicació de les administracions pertinents. Per a això, i amb la presència dels màxims representants de la Generalitat, amb el seu president Quim Torra, presentarem públicament les conclusions a què hem arribat durant els últims mesos de treball de la Taula de Consens. No ha estat un camí fàcil, però hem aconseguit una certa unanimitat para consensuar les solucions més urgents. Tenim la sensació que ens trobem en un moment clau i transcendental per al Delta i hem de mantenir-nos units aconseguir els nostres objetius.

Nivells per reducció d’aigua

A conseqüència de la reducció del cabal concessional del canal principal (baixada de nivells), per la calor, la proliferació d’algues i la baixada del cabal de l’Ebre, es va acordar en junta de govern de la Comunitat General el passat 2 de Juliol de 2019, reduir un 10% els aforaments de totes les tomes del canal.

Grup Operatiu: Posada a punt i adaptació de la sembra en sec de l’arròs al Delta de l’Ebre

GRUP OPERATIU: POSADA A PUNT I ADAPTACIÓ DE LA SEMBRA EN SEC DE L'ARRÒS AL DELTA DE L'EBRE

 
Projecte finançat a través de l’Operació 16.01.01 (cooperació per la innovació) del PDR de Catalunya 2014-2020

Sota el títol Posada a punt i adaptació de la sembra en sec de l’arròs al Delta de l’Ebre, el 2016 es va crear un Grup Operatiu específic del sector arrosser al Delta de l’Ebre per tal d’establir una sèrie de recomanacions bàsiques a l’hora de dur a terme una sembra en sec de l’arròs al Delta tot optimitzant l’ús de llavor i la gestió de l’aigua en funció del tipus de sòl.

El projecte forma part de la línia d’ajuts cofinançada amb el FEADER de cooperació per a la innovació a través del foment de la creació de grups operatius de l’Associació Europea per a la Innovació en matèria de productivitat i sostenibilitat agrícoles i que és regulat per l’ORDRE ARP/96/2016.

En aquest grup, les entitats Comunitat de Regants – Sindicat Agrícola de l’Ebre, Càmara Arrossera del Montsià, Comunitat General de Regants del Canal de la dreta de l’Ebre i Arrossaires del Dellta de l’Ebre, líder i membres beneficiaris del projecte respectivament, són les que han dut a terme les proves pilot amb la coordinació de PRODELTA i la participació de l’Agrupació de Defensa Vegetal de l’arròs al Delta de l’Ebre (ADV), Agrogalgo SL, EbreCultius SL i IRTA/EEE com a centre de recerca.

Tot seguit us presentem els enllaços de descàrrega als resultats i conclusions de les proves pilot dutes a terme:

Optimització de l’ús de regons en arròs sembrat en sec per minimitzar els efectes del cargol poma.

Optimització de la retirada de l’aigua en funció de varietats i estadi fenològic de la planta.

Optimització de la dosi de llavor en la sembra en sec.

 Links amb els resultats finals:

Informe anual GO sembra en sec 2019

Informe final GO sembra en sec 2017-2019

Ajut per a la conservació de la biodiversitat i lluita contra les espècies invasores

Ajut per a la conservació de la biodiversitat i lluita contra les espècies invasores.

El cargol poma està considerada com a una de les plagues més importants del cultiu de l’arròs. Va aparèixer al Delta per primera vegada l’any 2009 en un desguàs a la zona de l’Ermita de l’Aldea. Al nostre hemidelta el trobem per primera vegada l’any 2012 en varis punts de la xarxa de reg i desguàs, sense connexió entre ells, la qual cosa ens va fer pensar en un sabotatge. Des de llavors fins ara, s’ha estat treballant, juntament amb el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació per eradicar-lo. 

A finals de l’any 2015 es crea un grup Ad hoc per l’execució del projecte mediambiental recollit dintre l’operació 16.05.01 sobre Conservació de la biodiversitat i lluita contra espècies invasores, del Programa de Desenvolupament Rural de Catalunya 2014-2020. Aquest grup ad hoc esta format pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, les dues Comunitats de Regants del Delta de l’Ebre, les dues cooperatives arrosseres, ADV, SEO BIRDLIFE i l’IRTA. Adscrit a aquest grup ad hoc es troba una comissió tècnica formada per tècnics de les entitats esmentades, a més de representants de sindicats agrícoles i Forestal Catalana. L’ajut destinat a sufragar les despeses d’aquest projecte, d’un import de 5 milions d’euros, té caràcter de cofinançats pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), 43%. El juliol de 2020 es va assolir l’acord final del Consell Europeu sobre les negociacions del Marc Financer Plurianual 2021 – 2027, segons el qual s’estableix un període transició entre períodes que comporta la pròrroga de l’actual període de programació. Així es destina un ajut per un import de 2.044.065,00€ per les actuacions a realitzar durant el 16 d’octubre de 2020 fins el 15 d’octubre de 2022. Un 57% d’aquest import anirà a càrrec dels pressupostos del Departament mentre que el 43% restant estarà finançat per part del fons FEADER.